25 aprilie 2012

Pre-setup, sau ce sa facem inainte de prelucrarea imaginilor

Inainte de deschide raw-urile sau tiff-urile pentru prelucrare in ps, aperture sau lightroom, iata cateva pregatiri strict necesare ale calculatorului si ale monitorului.

Pasul acesta este important, dar si foarte scurt. Deocamdata, va recomandam sa urmariti, pas cu pas, recomandarile, chiar daca par mai ciudate, dar explicatiile vor veni de la sine dupa parcurgerea capitolelor urmatoare.

0. Nu laptop!
Se zice ca Macbook-urile au imaginea perfecta, asa o fi, nu am testat. Dar laptop-urile "celelalte" sunt dezastruoase din punctul de vedere al afisarii pe ecran. Nu pot reprezenta toate nuantele fine de culoare dintr-o imagine, e posibil sa avem de-a face cu niste culori usor virate. In general, nu au nicio legatura cu acuratetea cromatica, iar 15' este foarte putin pentru diagonala monitorului.

90% din clientii nostri de print care au editat pe laptop au avut surprize mari - odata, la vizualizarea pe ecranele de la noi, si 2- la print. 

Diferenta dintre cum se afiseaza o imagine pe un LCD ieftin / laptop si un monitor BUN, de calitate DTP, este enorma. Si pretul, asemenea.

1. Dezactivati orice compensare a culorilor din placa video
Placile video mai noi au obiceiul deranjant de a instala tot felul de preset-uri din driver, care ar creste confortul la citirea textelor, sau la vizionarea filmelor, ca sa nu mai vorbim de jocuri. Treaba asta o fi adevarata, dar afecteaza culorile. Si chiar daca poza, dupa prelucrare, va arata bine pe ecran, cu siguranta, la alt calculator va fi destul de diferita. Asadar, dezactivati tot ce inseamna movie-mode, text mode, enhance picture, game mode si alte asemenea - tot ce fac acestea este sa va altereze imaginea afisata.

2. Setati monitorul in 6500°K.
Aproape orice monitor permite setarea temperaturii de culoare. Poate va place mai mult cu imaginea albastruie, sau dimpotriva, portocalie, dar ideea este ca orice DTP-ist lucreaza cu el in 6500, care este o minima setare universala folosita pentru a aduce afisarea, cat de cat, la acelasi numitor comun.

In 6500, imaginea va avea o tenta mai rosiatica, care e posibil sa nu va placa, dar dintr-o data ne-am apropiat de ce va iesi pe hartie. Plus ca albul nu va mai trage in albastrui, ci va semana mai bine cu lumina calda a soarelui.

Pentru fotograful text-savvy: cititi totul despre temperatura de culoare pe wikipedia in engleza, sau doar o minuscula parte, in romana

3. Lasati monitorul pornit...
...vreo 15 minute, sa "se incalzeasca", dar vedeti sa nu intre screen-saver-ul, mai ales cel numit "blank screen" :-) sau orice alt power management.

4. Lumina din camera
Este decisiva in modul in care percepeti o imagine.
Cu exceptia situatiei rare in care aveti tuburi de neon calibrate la 6500 K (nici in marile firme nu se respecta chestia asta), atunci sunt 100% sanse sa nu vedeti culorile reale. Deci stingeti lumina, lasand doar iluminatul natural.

Daca doriti sa faceti o investitie in corpuri de iluminat calibrate, decodificati codul de pe tuburi, inainte de a le cumpara. Sunt ceva mai scumpe, vanzatorii stiu ca se folosesc in atelierele de vopsitorie auto. Spuneti-le ca va ocupati cu vopsirea masinilor, e posibil sa se descurce ei mai departe. 

5. Reglati luminozitatea si contrastul monitorului
Atat cat sa vedeti toate benzile din mira. Nu inseamna mare lucru, dar tot e ceva.
Vedeti acest test pentru instructiuni detaliate.


Aceasta culoare nu exista.
6. Altele, de final
Si acum vechea poanta cu sticla de Coca-Cola; luati o sticla de coca-cola (preferabil cea de 2 litri) si puneti-o langa monitor; desenati pe ecran un dreptunghi umplut cu rosu FF0000; acum umblati la setarile de brightness si contrast, pana cand rosul de pe ecran devine identic cu cel de pe sticla.

Este foarte posibil sa nu puteti obtine niciodata acea culoare, ci doar un portocaliu intens. Treaba asta se va intampla la toate monitoarele mai ieftine.

Daca nu va iese, asta e, ramaneti la valoarea cea mai apropiata.



- va urma -




2 comentarii:

Anonim spunea...

Da! Sunt utile toate sfaturile!
Dar orice ai face, un print isi pierde culoarea initiala, incepand cu primele 24 de ore. La asta contribuie f mult mediul in care este expus privirilor.
In mod normal ar trebui sa nu mai impingem la extrem pretentiile!

ciprian furtuna spunea...

Foarte adevarat, din practica am vazut ca este aproape imposibil sa faci conversia perfecta din afisarea prin transparenta la cea prin reflexie (print). Doar sa ai un mare noroc.

Trimiteți un comentariu

Pentru orice comentarii folositi cu incredere formularul de mai jos: