2 decembrie 2013

Interviu cu si despre AZERO. Cititi, ca merita(m)!


Ciprian Furtuna (Azero): Contactul agentiilor cu realitatea productiei este cam ca realitatea palpabila din videochat-uri


Un interviu de Diana Bercu
Toti cei care am stat la un moment dat in camin suntem familiarizati cu micile afaceri ale colegilor de pe la alte etaje care aveau o imprimanta multifunctionala si printau pentru toti la ”preturi studentesti, numai la camera 302!”. Modul degajat in care Ciprian Furtuna spune povestea Azero imi aminteste de micile antreprenoriate de camin, desi, ca dimensiuni si mod de afaceri, Azero este cat se poate de departe de acestea. 
Ciprian si Horia Ioan, directorii asociati ai companiei, sunt fosti colegi de liceu care s-au reintalnit prin 2004 si au infiintat Azero. Sunt de specializari diferite - Horia pe zona de proiectare, iar Ciprian pe cea de software - si s-au indreptat catre print pentru ca parea o activitate relativ usoara si cu rezultate spectaculoase. Au inceput fara bani de la parinti, fara clienti si fara vreo sustinere preferentiala si au crescut afacerea organic.
Am putea spune c-am trait o poveste clasica de start-up de succes, unul care a durat pana in 2013, spune Ciprian. Nu am lucrat neaparat pentru profit, la inceput ne era suficient daca acopeream costurile. In ultimii ani, am inceput sa primim diverse scrisori, cum ca ne-am clasat pe locul 1 dupa diverse topuri de eficienta. Probabil la fel de bine puteam face si pizza, continua el.

Cititi si continuarea ! (daca aveti sau vreti sa va deschideti un cont pe IQAds. Daca nu, scrollati mai jos).

Gama de servicii s-a diversificat de-a lungul timpului pentru a asigura supravietuirea Azero in ceea ce Ciprian numeste ”  darwinismul economic actual”. Astazi, printre lucrurile de care compania se ocupa, se numara printarea prin on-line, tiparul offset, printarea foto, personalizarea obiectelor prin diferite tehnici. ”Diversificarea este esentiala si incercam chiar si acum, dupa atat timp, sa gasim toate utilizarile imaginabile pentru un anumit echipament”, spune Ciprian, care, in randurile ce urmeaza, ne lasa sa aruncam un ochi in interiorul industriei de productie publicitara.

IQads: Care este relatia Azero cu agentiile de publicitate? Dar cu clientii directi?
Ciprian Furtuna: Pentru noi, “agentia” inseamna acele trei-patru persoane cu care interactionam. Restul structurii (baza lor de clienti, contractele, managementul, afacerile agentiei, beneficiarii directi ai actiunilor) nu prea ne implica. Senzatia este ca ai lucra pentru acei trei oameni. Asa ca printam pentru oameni, nu pentru firme. Ne propunem sa oferim maximum de valoare pentru suma platita, prin “valoare” intelegand nivelul comunicarii, viteza de raspuns, comoditatea in a comanda, calitatea serviciilor, garantia, si, foarte important, mici servicii prestate gratuit (in cazul nostru cel mult 30% din lucrari vin cu fisierele facute bine). De multe ori, agentia se limiteaza la criteriul “pretului cel mai mic”. Clientii directi sunt interesati insa la nivel personal de serviciul in cauza, si pot vedea un pic mai departe decat agentia.

IQads: Ce parere ai despre parteneriatele sau exclusivitatile dintre agentii de creatie si anumite companii de productie?
Ciprian Furtuna: Ne-am format si lucram intr-un mediu concurential pur, aproape libertarian. Daca unii clienti lucreaza numai cu noi, o fac pentru ca au anumite certitudini si comoditati. Nu ne propunem sa “ne batem in preturi” doar pentru a avea o anumita cantitate garantata, la o calitate oricat de joasa (aici un importator de materale va poate furniza detalii interesante). Oferta financiara este in general aceeasi, atat pentru agentii, cat si pentru restul clientior. Dar cu cat lucram mai mult cu un client, cu atat preturile incep sa scada in mod miraculos si, de asemenea, creste atentia acordata clientului respectiv.



IQads: Care a fost cel mai spectaculos proiect pe care ai lucrat?
Ciprian Furtuna: Mai bine intreaba-ma care au fost cele mai nesuferite lucrari - le tin minte mult mai distinct. Lucrari frumoase avem in fiecare zi, nu exista rutina sau lucrari plictisitoare. Exista o karma a clientului: unii vin cu fisiere mai slab executate, cu asteptari modeste, si este incredibil ce bine le iese orice lucrare, de orice tip. Altora le refacem comanda si de cate 3-4 ori, pe spezele noastre, costurile depasesc de cateva ori incasarile si, orice ai face, tot prost iese. Si asta de fiecare data. Cred totusi ca cel mai frumos proiect al nostru este MyPoster, un proiect aflat in dezvoltare continua.

IQads: De cate runde de discutie cu agentia e nevoie pana sa ajungeti la o varianta a unui proiect agreata de ambele parti?
Ciprian Furtuna: Daca este vorba de o agentie mai mica, de regula specificatiile se negociaza si se explica telefonic sau in ce mult doua-trei emailuri. Agentia mare traieste undeva intre periajul zilnic al clientului si randarile si simularile din Photoshop, iar contactul cu realitatea palpabila a productiei este cam ca realitatea palpabila din videochat-uri. Este fizic imposibil sa vopsesti un perete exact cum ti-a facut agentia o simulare in Photoshop. Aici rundele de negocieri dureaza pana cand cedeaza cel mai slab, si oricum nu iese ce s-a dorit initial.


IQads: Care este contributia voastra la un proiect versus contributia agentiei si a clientului?
Ciprian Furtuna: Ii ferim permanent pe clientii nostri de consecintele propriei lor lipse de experienta. Asta inseamna consiliere si ajustare din mers si pe loc a fisierelor, pentru a obtine ce si-a dorit sa obtina de fapt. De multe ori, clientul nici nu ghiceste cat de mult am intervenit pe materialul lui, dar este extrem de fericit sa primeasca produsul dorit. Astfel, deturnam uneori 100% cerintele clientului. Agentiile pot oferi detalii exhaustive in ceea ce priveste o parte a proiectului, si o maxima ambiguitate in alta parte a aceluiasi proiect. Dar ne bazam pe intuitie si ne ferim sa punem intrebari pentru ca lucrarea poate da in nedeterminari, multe modificari, inclusiv la ce s-a realizat deja, iar termenul de executie se prelungeste la infinit. Si avem si noi o rabdare limitata. Ca principiu: nu obliga clientul sa isi puna intrebari.

IQads: Cat de deschisi sunt cei din agentie la modificarile planului initial, impuse de conditionarile/ optimizarile de productie?
Ciprian Furtuna: Nu prea sunt. Probabil ca au deja avizarile luate apriori de la client si, chiar daca ar vrea, nu ar mai putea modifica nimic, decat daca ar reface tot pitch-ul.



IQads: Cat stiu agentiile si clientii despre productie si cat trebuie sa-i educati voi?
Ciprian Furtuna: Mai stiu cate ceva. Unii au cereri specifice, altii confunda totul. Altii nici nu au DTP-ist si ne trimit machete in Office. Dar este suficient sa dea niste fisiere decente sau cateva repere, restul il facem noi. Nu este vorba de cine stie ce “educatie”, ci doar sa inteleaga ce se poate face si ce nu se poate face in limita unor costuri rezonabile. Si cateva din limitarile tehnice. Mai exista un aspect, provenit tot din decalajul dintre virtualitatea randarilor si realitatea din productie. Si o scriu si aici, poate ne intelege si pe noi cineva. Fonta neagra iese bine doar la tiraje de offset. E foarte aiurea sa ceri emboss pentru 100 de carti de vizita. La fel si foglio. Si nu, nu legam lucrari de diploma, va rugam nu insistati.

IQads: Aveti demersuri de crestere a educatiei din piata despre productia publicitara?
Ciprian Furtuna: Cel mai mult ne-am educat concurenta. Practic am format-o. Firme pentru care un “xerox” era un “xerox”, au descoperit curand ca il pot vinde ca “tipar digital”. Modelul nostru de business, site-ul si numeroase articole au fost copiate ad-litteram de majoritatea concurentilor din nisa noastra. Am avut si situatii cand ne-am gasit articolele din site copiate mot-a-mot. Am incercat notificari, sa le explicam ca nu e in regula ce au facut, culmea ca pe unii ii cunosteam, erau fosti clienti. Unii uitasera si pana cuvantul “Azero” prin textele copiate. Inclusiv tentative de brandjacking (“Azero+" de exemplu, actualmente defunct). Din fericire, a venit momentul 2009 - incepand de atunci, au avut alte griji, mai importante.

IQads: Cat de des sacrifica un client sau o agentie creativitatea in favoarea unor costuri mai reduse?
Ciprian Furtuna: De obicei, agentia sau account managerul sunt asa de incantati de propria lor creativitate incat sunt dispusi sa plateasca oricat ca sa o vada pusa in practica. Asta chiar daca ideea poate sa nu fie deloc creativa, rezultatul poate fi indoielnic sau kitschos sau sa nu justifice costurile. E normal sa fie asa, proiectele sunt ca proprii lor copii si cred ca e in regula, atat timp cat ei si clientul lor sunt multumiti de rezultat.

IQads: Ati primit vreodata de la agentii o propunere imposibil de realizat din punct de vedere tehnic?
Ciprian Furtuna: Nu exista lucrare imposibila din punct de vedere tehnic, ci doar din punct de vedere financiar. O lucrare devine “imposibila” atunci cand rezulta costuri aberante si asta se poate intrevedea din primele cerinte ale clientului. Cand observam ca cerintele sunt neraliste, este un bun moment sa oprim discutia. Am gresit de multe ori pentru ca nu stiam sa spunem “nu”, dar de curand am invatat asta si incercam sa recuperam.

IQads: Cat de des se schimba tehnologia in domeniul vostru? E greu sa tii pasul?
Ciprian Furtuna: Tehnologia este esentiala, se schimba rapid si uluitor de bine, guvernata de un fel de lege a lui Moore aplicata echipamentelor de productie. Sigur ca ne-ar placea sa detinem toate echipamentele pentru care acum externalizam o parte din productie - routere, imprimante 3D si alte boys toys - dar si daca le-am avea, le-am porni o data pe luna. Fiecare echipament esential pe care il achizitionam este indelung studiat si investigat, chiar daca pretul acestuia nu este neaparat foarte mare. Dar trebuie sa fie varful de gama in categoria respectiva. Nu e o chestie de orgoliu, ci pur si simplu putem face multe cu acel aparat. Tinem pasul vrand-nevrand. De obicei, folosim un echipament pana la uzura lui totala si definitiva, dupa care il inlocuim cu best of breed.




IQads: S-a intamplat sa refuzati un proiect pentru ca nu va placea ideea?
Ciprian Furtuna: Nu ne permitem acest lux. Avem clienti care adopta caini, artisti la limita pornografiei, clienti gay sau chiar simpatizanti RMCG. Dar lucram pentru ei, la fel de bine ca pentru cei in ale caror cauze ne regasim. Putem avea clienti greu de suportat, vampiri energetici sau clienti cu halena. Pentru toti exista rabdare, respect si bunavointa. Iar reversul medaliei ni-l asumam (stresul, gastrita, cefaleea de tensiune si alte boli profesionale).

IQads: Va inspirati din proiecte din afara?
Ciprian Furtuna: “Din afara” inseamna America si da, mult timp am facut aceasta greseala. Chiar am investit timp si bani in proiecte inspirate din cele americane, mai ales in zona de “print on demand”. Nu prea au functionat, pentru ca Romania e una, si America e alta. Dar au fost experiente utile din care am invatat  si care ne-au permis sa relansam proiecte pentru care nu imi puteam explica insuccesul, cand originalul explodase in America.

IQads: Va supravietui printul asaltului digital si multimedia al zilelor noastre? Cum il ajutati sa ramana in viata?
Ciprian Furtuna: Va supravietui fara indoiala, chiar mult timp de acum inainte. Nu va fi inlocuit de multimedia prea curand, iar cand aceasta se va intampla, va fi pentru scurt timp. Stiti, se cam termina resursele si, la un moment dat, probabil ca vom folosi din nou masina de tipar analogica, cu tractiune animala.